15
Tem
2014
6

Sosyal Medyaya Ne Ölçüde Güvenebiliriz? Finansal Bir Vaka

Artık birçok haberi sosyal medya kanalları üzerinden almaktayız. Bu platform üzerinden edindiğimiz bilgileri hangi güzergahtan işe gideceğimizden tutun, güzel bir akşam yemeği için restaurant seçimi amacıyla bile kullanıyoruz. Birçoğumuz bu yoldan mali piyasaları takip ediyor, hangi ürüne yatırım yapmamız gerektiğine kanaat getiriyoruz.

Eminim ki, son kullanıcı olarak bizler sosyal medyayı bu kadar yoğun kullanıyorsak, kurumlar da bu havuzdan azami ölçüde faydalanıyordur. Şirketler, son kullanıcıların kendi ürünlerine olan ilgisi ve kampanyalarına olan rağbetin nabzını tutarken, ürünleri kadar stratejilerinin ne olması gerektiğini de yine kitlesel, ücretsiz ve sonsuz bilgi kaynağı olan platformlardan edindikleri bilgiler ışığında şekillendirmektedirler.

Bloomberg bile müşterilerine belirli anahtar sözcükler ile şirketler hakkındaki Tweet’leri sıralamakta, herhangi bir olağan dışı durum olduğuna uyarı mekanizması işleten hizmetler geliştirmiştir. Bu vesile ile Twitter daha etkili olarak piyasalara girmiştir.

Hatta yatırım fonu yöneten bazı kuruluşlarının sosyal medya platformundaki bu bilgileri algortima ile işleyerek kendilerini pozisyonladığını zaman zaman duymaktayız. Yüksek frekans alım-satım olarak adlandırılan bu sürecin ABD piyasalarında işlem hacminin önemli bir oranını oluşturduğu düşünülmektedir.

Yüksek frekans alım-satım algoritmaları, girdi olarak sunulabilecek tüm elementlerden bir yol haritası çıkararak, yatırım fonu yöneten şirketlere alım satım işlemleri ile ufak hareketlerden büyük kazanımlar sağlamaktadır.

Peki bu algoritmalara ne kadar güvenebiliriz? Algoritmalar piyasa güvenilirliğini sarsmakta mıdır? Yoksa yatırım dünyasının sürdürülebilirliği için gelecek vaad eden bir teknoloji midir?

Yazi_2014_07_14_2

Görülen o ki algoritmalar, küçük hareketlerden büyük oranda kazanç sağlamakta olmasına karşın, kriz yönetiminde henüz beklenen hizmeti sağlayabilecek güvenilirliğe ulaşamamıştır. Sizlere bu kanaate nasıl vardığımı bir örnek ile açıklamak isterim.

23 Nisan 2013’te The Associated Press’in Twitter hesabı Suriye Elektronik Ordu adlı bir örgüt tarafından hacklenmişti. Bu esnada AP Twitter hesabı üzerinden Beyaz Saray’ın bombalandığı ve ABD Başkanı Barrack Obama’nın yaralandığı şeklindeki haberi yayımlanmış, yalnızca üç dakika sosyal medyada bulunan bu Tweet’in etkisi ile Dow Jones 143 puan değer kaybetmiştir.

Bu vaka o kadar ciddi takip edilmiştir ki, Beyaz Saray konu ile ilgili basın toplantısı gerçekleştirmek ve durumu açıklığa kavuşturma gereksiniminde bulunmuştur.

Dow Jones’un The Associated Press’in hacklenmiş Tweet’inden hemen sonraki düşüşü Broker’ların ekranında aşağıdaki şekilde görülmüş ve tarihteki yerini almıştır (Kaynak:The Telegraph).

Yazi_2014_07_14_3

Yalnızca üç dakika online kalan bir Tweet Flash Crash etkisi yaratmaya yetmiştir. Peki bu durumda yaşanabilecek benzer krizlere, yatırımcıların portföyünü yöneten algoritmalar halen hazır diyebilir miyiz? Benzer krizlerin bir çığ gibi büyümesi olası felaketlere dönüşmemesi için kural koyucu denetleme kuruluşlarının aksiyon planları üzerinde çalışması gerekmektedir. Aksi takdirde yatırımcılar matematiksel olarak doğabilecek olası felaket riskleri ile yaşamaya devam edecektir.

Son olarak sizlere 2001 Avustralya yapımı “The Bank” filmini izlemenizi önererek yazımı noktalamak isterim. Bir bankanın yüksek frekans alım-satım algoritmalarına ve onu programlayan bilim adamlarına güvenerek çöküşünden bahsetmektedir. Nisan ayında yaşananlar ve filmi bir tavsiye üzerine izlemem bu yazıyı yazmama etken olmuştur.

Kaynakça:

  1. IEEE – The Hacked Tweet That Took Down Wall Street
  2. The Guardian – AP Twitter hack causes panic on Wall Street and sends Dow plunging
  3. The New York Times – Twitter Arrives on Wall Street, Via Bloomberg
  4. The New York Times – In Hacking, A.P. Twitter Feed Sends False Report of Explosions
  5. The Telegraph – Bogus AP tweet about explosion at the White House wipes billions off markets
  6. USA Today – SEC, FBI Probe Fake Tweet That Rocked Stocks
6

You may also like

Müşteri Sadakatinin Önemi – Bankacı Olmayan Yarışmacılar Artık Oyunda
Dünya Ekonomik Forumu Finans Sektör Raporu
Dünya Ekonomik Forumu Finans Sektörünün Geleceğini Dijital Dünyada Görüyor.
Kitap Önerisi: Benden Sonra Devam – Akın Öngör
İletişimi Etkin Kullanmak: Müşteri – Danışman Rolleri

1 Response

Leave a Reply